Seo pro začátečníky

Jste nováčkem ve světě SEO? Nemůžete se dostat na lepší pozice? Nikdy jste o SEO neslyšeli? Žádný problém, vysvětlím vám o co se jedná v následujících řádcích.

Pokusím se Vám zodpovědět nejčastější otázky ohledně SEO. Pojďme na to pěkně popořadě. 🙂

Co je SEO – Search Engine Optimization?

SEO je zkratkou pro Search Engine Optimization – optimalizace výsledků pro vyhledávače. Je to proces získávání návštěvnosti z vyhledávačů a dosažení nejlepší pozice na stránce s výsledky (SERP).

Vyhledávací služby jako Google, Bing nebo Seznam zobrazují webové stránky a videa pro specifické dotazy a řadí je podle toho co si vyhledávače myslí, že je pro vás nejvíce relevantní. Zobrazují jak organické výsledky tak placené výsledky.

Proč jsou organické výsledky lepší, než reklamy?

Organické výsledky bývají většinou zdarma (záleží tedy na jaká klíčová slova cílíte, jak velká je konkurence a zda si budete kupovat zpětné odkazy 🙂 ). Nicméně lidé ve většině případů klikají více na výsledky, které jsou organické a ty se jeví jako více důvěryhodné pro běžného člověka. Navíc některá rozšíření pro blokování reklamy blokují také výsledky placenéých pozic.

SERP Výsledky

Proč je SEO tak důležité?

Na celém světě je více jak 5 miliard lidí, kteří využívají vyhledávání Googlu a jiných vyhledávačů.

A to je důvod proč je SEO velice důležitou součástí vašeho marketingu. Téměr každý dnes má svoji webovou stránku či e-shop a pokud na něj nepřivedete cílenou návštěvnost z vyhledávačů, je to jako byste nebyli. Od startupů po zavedené firmy, každý dnes používá SEO.

Jaký je problém se SEO?

SEO je na delší dobu a často to vypadá, že se nic neděje a žádné metody nefungují. Ale problém není, že metody nefungují, ale problémem je, že hodně lidí to vzdá a nejsou trpěliví. Pro SEO potřebujete trpělivost.
Žádnou webovou stránku většinou neranknete za týden na první stránku.

SEO by se dalo přirovnat ke stromu. Roste každým dnem, ale když se na něj díváte každý den, tak vám připadá, že se nic neděje.

SEO příručka pro začátečníky

Rešerše klíčových slov

Klíčová slova jsou velice důležitá pro vyhledávače, protože hrají důležitou roli při řazení výsledků podle relevance. A vše začíná zadáním klíčového slova do vyhledávače. Rešerše klíčových slov je jedna z nejdůležitějších aktivit co se týče SEO.

Zobrazování stránky pro ta správná klíčová slova vám přivede zákazníky, kteří mají opravdový zájem o váš web.

SEO není vždy o tom získat návštěvníky na web za každou cenu, je to spíše o tom získat ty správné návštěvníky, které zajímá váš obsah a to co nabízíte.

Google Vám zobrazí nejrelevantnější výsledky o kterých si myslí, že budou nejblíže vašem dotazu. Na vyhledávací stránce se Vám ukáží klíčová slova, která jsou relevantní tomu vašemu.

Po zadání dotazu pro iPhone X nebo Iphone X levně se vám na konci stránky s výsledky zobrazí: Vyhledávací dotazy související s …

výsledky iphone x

Tyto vyhledávací dotazy se v SEO nazývají tzv. longtailová klíčová slova (longtail keywords). Tato slova mají většinou menší počet vyhledávání, ale zase vám většinou přinesou více konverzí a relevantních návštěvníků.

Nástroje pro klíčová slova

Potřebujeme získat co nejrelevantnější klíčová slova, která můžeme zapracovat do našeho obsahu.

Pro získání dalších relevantních slov používám nástroj UberSuggest.

Zadáte klíčové slovo, vyberete Czech Republic a tento nástroj vám ukáže relevantní longtail klíčová slova.

Vašemu webu doporučuji cílit na longtailová klíčová slova, protože kdybyste chtěli cílit na klíčové slovo iPhone X, tak nikdy neranknete. Jelikož na první stránce rankují weby jako Alza.cz a další a těm Google důvěřuje, navíc mají dlouho budovanou autoritu.

Jak Google hodnotí váš web

Google a další vyhledávače používají několik faktorů, kterými ohodnotí relevanci vašeho webu.

Nejdůležitější je obsah na webu. Poté přichází na řadu zpětné odkazy. Další je míra sdílení na sociálních sítích, míra okamžitého opuštění webu, rychlost webových stránek, stáří domény, délka domény, historie domény a další.

Kvalitní obsah je pro SEO to nejdůležitější

Na váš web byste měli tvořit obsah, který bude vhodný jak pro vyhledávače, tak návštěvníky.

Jedním ze SEO faktorů je tzv. míra opuštění vaší webové stránky. Když budete mít obsah, který je optimalizován pouze pro vyhledávače a ne pro běžné uživatele, tak běžný uživatel váš web ihned opustí. Tím se vám zvýší vaše míra opuštění a vyhledávače váš web budou zobrazovat na nižších pozicích, protože jim bude připadat jako málo relevantní.

Pište tedy kvalitní články na web a nezapomeňte do něj přidat klíčová slova. Ale nesmíte dělat tzv. keyword stufing. To znamená, že do celého textu nasoukaté třeba 50x klíčové slovo „iPhone X levně“. Použijte ho pouze 1x nebo 2x. Důležitá je přítomnost klíčového slova v textu, aby robot, který prochází váš web, věděl o čem je.

Nezapomínejte na nadpisy!

Když píšete text, nezapomínejte používat nadpisy! Měli byste používat nadpisy h2, h3 a další. Hlavní nadpis h1 použijte na stránce pouze jednou!

Čím delší, tím lepší

Obecně platí, že čím delší text, tím lépe. Ale zase to nepřehánějte. Měli byste se podívat na vaši konkurenci a zjistit jak dlouhé má texty. Měli byste je mít přibližně stejně dlouhé. A konkurencí myslím, že porovnáte 5 webů na první stránce.

Pozor na duplicitu

Dále pamatujte na to, abyste neměli na webu duplicitní obsah. Váš text musí být unikátní.

Obrázky

Důležitým SEO faktorem jsou i obrázky. Když přidáváte do obsahu obrázky, nezapomínejte nastavit u obrázku alt text. Do alt textu přidejte text, který je relevantní. Můžete tam vepsat již zmíněná longtail klíčová slova.

Zpětné odkazy

Zpětné odkazy jsou stále tím nejdůležitějším pro SEO. Ale už dávno jsou pryč doby, kdy stačilo nakoupit 10 000 odkazů a byli jste na prvních pozicích v Googlu. Google se stal mnohem chytřejším a vymyslel celou řadu algoritmů, které rozpoznají nekvalitní odkazy a mohou za ně udělit penalizace.

Jak je získat?

Odkazy můžete získávat přirozenou cestou a to tak, že budete psát kvalitní obsah a čekat, až se o vás a vašem webu někdo zmíní. Jenže to může trvat strašně dlouho, nebo se to nikdy ani nemusí stát.

Takže další možností je si vytvořit vlastní odkazy sám, případně si můžete zpětné odkazy zakoupit. Vytváření zpětných odkazů se nazývá linkbuilding.

Pamatujte, že nejdůležitější jsou kvalitní zpětné odkazy.

Jaké existují typy zpětných odkazů?

    • Web 2.0 – weby na subdoméně, obvykle blogy jako blogger, wordpress, blog.cz, webzdarma
    • Profilové odkazy – odkazy, které se hodí na diverzifikaci odkazového portfolia
    • Komentáře – Komentujte na webech, které jsou příbuzné vašemu tématu a komentář musí mít nějakou hodnotu. Nesmíte zaspamovat tisíce webů. Také si dávejte pozor, ať na dané stránce už není mnoho jiných komentářů se zpětnými odkazy.
    • Katalogy – Většina lidí je zatracuje, ale pokud je použijete s mírou a budete mít i jiné zpětné odkazy, tak se nimi nedá nic moc pokazit. Navíc můžou pomoci vyhledávačům pochopit o čem je váš web.
    • PBN – Většinou nejkvalitnější zpětné odkazy, které můžete získat. Proces tvorby PBN jsem popsal ve svém předchozím článku.
    • PR Články – Jsou kvalitní, pokud je získáte z autoritativních webů, ale jejich nevýhodou je, že bývají většinou velice drahé (v řádech desetitisíců). Ale pozor na levné PR články, většinou bývají na zaspamovaných webech, kde je podobných PR článků stovky, ne-li tisíce.

Když vytváříte odkazy, pamatujte, že obsah na nich musí být též kvalitní.

 

Líbil se vám článek? Můžete ho sdílet:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someoneBuffer this page